Modul 5
Tiltak
Deltakelse og trening i daglige hverdagsaktiviteter er viktig for gradvis bedring av apraksi.
- – Gi god forklaring på vanskene til pasienten og pårørende.
- – Tilrettelegg omgivelsene ved å ha det ryddig med minst mulig ting fremme.
- – Ha kjent personale rundt pasienten.
- – Ha faste rutiner for daglige gjøremål.
- – Sikre omgivelsene slik at pasienten ikke kan skade seg.
- – La pasienten gjøre ting slik han/hun er vant med fra tidligere, som for eksempel å vaske seg i ansiktet med hendene istedenfor ved bruk av vaskeklut eller koke kaffe på kjele istedenfor å bruke kaffetrakter.
- – Tren i enkle, kjente daglige aktiviteter som er viktig for pasienten.
- – Tren i relevant kontekst.
- – Lag en skriftlig handlingsplan for hvordan aktiviteten skal utføres. ADL-plan sørger for at alle som hjelper pasienten gjør det likt og det stilles samme krav til pasienten hver gang.
- – Del opp aktiviteten. Vurder om pasienten skal trene på enkelte sekvenser og tydeliggjør dette i ADL-planen.
- – Bruk prinsipper fra feilfri læring– Pasienten skal gjøre minst mulig feil.
- – Tilrettelegg aktiviteter, for eksempel bør kun hårbørsten være tilgjengelig når pasienten skal børste håret.
- – Gi konkrete instruksjoner.
- – Det bør være minst mulig «utenomsnakk» under utførelsen.
- – Gi pasienten kort, positiv feedback når aktiviteten utføres riktig.
- – Sett av god tid.
- – Tren på det samme flere ganger (repetisjon øker innlæringen).
Strategiene nedenfor er forslag som kan prøves ut. Pasientens team må vurdere hvilke strategier som skal benyttes.
- Visualisering
- – Prøv om det kan hjelpe pasienten å tenke igjennom handlingen før den skal utføres.
- – Be pasienten om å skrive ned de ulike sekvensene i en handling for senere å kunne bruke dette som en oppskrift ved gjennomføring. Det kan også være nyttig å lese høyt fra denne underveis mens pasienten utfører oppgaven.
- – Forsøk å ta bilder av de ulike handlingssekvensene for så å bruke bildene som en oppskrift.
- Imitasjon
- – Vis oppgaven istedenfor å gi verbal instruksjon. Vis hvordan å gre håret, pusse tenner, bruke bestikk og lignende. Be pasienten om å imitere handlingen.
- Guide til riktig bevegelse
- – Led pasienten fysisk til riktig bevegelse. Dette gir pasienten stimulering og erfaring i riktig aktivitetsutførelse. Noen ganger er det kun behov for å lede pasienten til igangsetting av oppgaven.
- Verbale eller taktile cues/hint
- – Gi pasienten verbal instruksjon underveis i handlingen. Del oppgaven i mindre deler og gi instruksjon for én deloppgave av gangen.
- – Gi pasienten taktile cues/hint ved utførelse av handling. Dette kan for eksempel gjøres ved å gi et kort trykk ved armhulen når pasienten skal påføre deodorant eller trykk lett på kinnet når pasienten skal vaske ansiktet.