Tiltak

Tiltak

Prinsippene for feilfri læring kan benyttes slik at pasienten får akkurat så mye hjelp som trengs for å lykkes. Det er viktig at framgangsmåten og rekkefølgen er lik fra gang til gang.

Eksempler på tiltak kan være:

Mann som har gått seg vill inni en labyrint.

– Inne på sykehus kan en for eksempel lage merking på gulv mellom rom og spisestue og merke romdør med navn. 

– Trene på å finne frem og gå samme rute hver gang. En kan benytte kjennetegn som skilt, bilder etc. for å orientere seg. 

– Dersom pasienten skal re opp sengen, gi først laken, deretter pute og putetrekk og til sist dyne og dynetrekk. Dersom pasienten ikke mestrer de første deloppgavene overtar personalet aktiviteten. 

– Det kan være til hjelp om klærne i seg selv er enkle å bruke, for eksempel at en bruker genser istedenfor skjorte, har borrelås istedenfor knyting på sko og har strikk istedenfor knapper i livet. Det kan også være en hjelp om klærne legges fram riktig vei og alltid legges fram på samme måte. 

– Pasienten kan også gis cues/hint eller guiding ved gjennomførelse av oppgave.