Tiltak
Hvis en observerer eksekutive vansker er det viktig å finne strategier eller kompenserende teknikker som hjelper pasienten til å håndtere hverdagen på en bedre måte. Hvilke strategier som er egnet, varierer fra person til person og er avhengig av utfallenes alvorlighetsgrad. Det kan dreie seg om å lære seg nye rutiner som hjelper på hukommelsen, føre dags- og ukeplan, dele opp arbeidsoppgaver i mindre deler eller skrive ned sjekklister for å kunne utføre daglige aktiviteter.

Eksempel på tiltak ved milde til moderate reguleringsvansker:
- – Ikke tolke alt i verste mening. Forstå at utfallene er en konsekvens av skade og ikke pasientens egne valg og ønsker.
- – For eksempel snakke med rolig stemme dersom pasienten er irritert.
- – Ha faste rutiner – bruk for eksempel dagsplan, sjekkliste og/eller ADL-plan.
- – Strukturer aktivitetene – gjør aktivitetene likt hver gang og til faste tider.
- – Positive tilbakemeldinger bidrar til mestringsfølelse.
- – Fjern distraherende elementer (for eksempel støy, tv/radio eller rot i rommet) for å lette evnen til å konsentrere seg.
- – Vær konkret – gi en beskjed av gangen.
- – Dersom pasienten utviser uønsket atferd kan et situasjonsskifte være hensiktsmessig. For eksempel dersom pasienten forsøker å gå inn på andre pasienters rom og ikke tar tilbakemelding fra personalet, kan nytt personale forsøke å avlede pasienten ved å hilse på pasienten og tilby ny aktivitet.
- – Å kjenne til pasientens interesser kan gjøre det enklere å skifte fokus dersom pasienten blir urolig (bruk «om-meg-skjema» for å lære pasienten å kjenne).
- – Gjøres ved at en tilrettelegger aktiviteten etter pasientens utfordringer slik at en lykkes uten unødig frustrasjon og manglende mestring.
- – Gi pasienten hint/cues for å gjøre oppgaver enklere. Eksempelvis gi pasienten penn og papir når du gir en beskjed, gi stikkord for neste steg i en oppgave eller berør gjenstanden pasienten skal benytte.
- – Bruke en systematisk og logisk problemløsningsstrategi som for eksempel «Goal-Plan-Do-Rewiew». Heng opp strategien på veggen eller skriv det ned på et kort som en kan ha i lommen.
- – Brukes i konkrete aktiviteter som for eksempel å lage mat eller reise på permisjon.
Ved alvorlig reguleringssvikt benyttes disse tiltakene i tillegg til tiltak listet under milde til moderate reguleringsvansker:
- Skjerming
- – Skjerme pasienten for unødig stimuli.
- – Skape forutsigbarhet for pasienten, informere om hvor de er, hvorfor de er der og hva som skal skje/plan.
- – Fjern gjenstander som kan brukes som våpen.
- – Lås av rom hvor en ikke ønsker at pasienten skal oppholde seg (for eksempel treningskjøkken eller medisinrom).
- – Ha alltid blikket rettet mot pasienten.
- – Vær alltid flere personale tilgjengelig.
- – Vær alltid mellom pasient og dør.
- – Benytt holdningsplan for lik tilnærming til pasienten ved uønsket atferd.
- – Læringssituasjonen organiseres slik at muligheten for å gjøre feil reduseres eller elimineres.